Trekauto

  • WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
11 jaren 7 maanden geleden #19 door WebMaster
Trekauto werd gestart door WebMaster
Oorspronkelijk geplaatst door: C. v.d. Hagen

Vorig jaar voor het eerst een pop up gekocht bij de vouwwagenspecialist, de Coleman Fleetwood Santa Fé uit 1997. We hebben een Citroën Berlingo 1.8 multispace en vlgs. de verkoper van de pop up was dat geen probleem (later hebben ze de pop up ook gezien terwijl hij achter de auto hing). Inmiddels is al twee keer bij een flinke hobbel in de weg de trailer van het slot af geschoten met schade als gevolg. Bij onze stalling hebben ze ernaar gekeken en het blijkt dat onze auto achter te laag hangt (zeker met bagage in de achterbak).
Dit komt omdat het zwaartepunt van de Santa Fé voorop licht; de as zit niet in het midden maar meer naar achteren én omdat de vering van de Berlingo iets te slap is.
Voor toekomstige kopers: laat dit dus eerst door iemand anders (garage, stalling?) nakijken, bij de vouwwagenspecialist is dit niet gebeurd, erg slecht!
Mijn vragen:
- heeft iemand ervaring met het plaatsen van een bal in de vering zodat de auto aan de achterkant omhoog komt?
- ik kan natuurlijk googlen maar ben ook benieuwd naar de mening van pop up clubleden: wat is een goede trekauto (stationwagon of busje) voor bv. de Santa Fé? Eisen: grote trekkracht, achterin veel bagageruimte en rijdend op benzine..

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
11 jaren 7 maanden geleden #20 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic hoge kogeldruk
Oorspronkelijk geplaatst door: Toon

Hoi, wij hebben ook een Santa Fe uit 1997.
Inderdaad, de kogeldruk is erg hoog, door de plaatsing van de as.
Een eigenchap van alle modellen.
Ervaring met veer-aanpassingen hebben wij niet.
Trekauto ervaringen:

1. Pontiac Transport,
Geweldige wagen, veel overzicht over de pop-up heen.
Niveau regeling mbv lucht, waardoor combinatie altijd horizontaal lag

2. Ford Mondeo station,
Lastige trekker, laag in de veren. Lange kont.
De kogeldruk minimaliseren door zo veel mogelijk bagage achter in de pop-up te stouwen.
Was dan wel goed te doen.

3. Ctroen C5 break,
Goede trekker,
Hydraulische niveau regeling, altijd horizontaal.
Heel luxe, met de hydroliek kunnen we de trekhaak zelfs naar beneden brengen, makkelijk afkoppelen, en omhoog brengen, makkelijk aankoppelen.

Voor alle auto's moet je de kogeldruk in de gaten houden.
Als je de maximale ruimte aan de voorkant van de pop-up vol stouwt met bagage, dan wordt de toch al hoge kogeldruk nog meer.

Wij laden voor de as alleen heel lichte zaken. Zwaar spul op en achter de as.
Daarmee krijgen we de kogeldruk tussen 65 en 75 kg.

Succes met het zoeken naar een oplossing die jullie past.

Grt, Toon

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
11 jaren 7 maanden geleden #21 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic re trekauto
Oorspronkelijk geplaatst door: ron

Dat is balen zeg!!! Ik heb goede ervaringen met hulpveren onder een auto. Dat was een peugeot en de veren waren van mad-tooling.com .
Kijk ook eens naar de kogeldruk van de pop-up. Het verschuiven van zware spullen naar achteren kan een uitkomst brengen. Wij schuiven de kledingtassen achterin de pop-up.
Een andere auto lijkt me wel erg rigoureus.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
11 jaren 7 maanden geleden #22 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Ad
Oorspronkelijk geplaatst door: Hoge kogeldruk

Wij hebben al 0 jaar een Santa Fe met 3 verschillende trekauto´s± peugeot 307SW, Renault Scenic en sinds december 2012 een Reanult Clio Estate. Wij zijn dit jaar al erse malen met deze combinatie op stap geweest zonder problemen. Wij laden de zware spullen wel achterin en hebben weinig in de keuken kastjes staan en ook de kastjes tegenover de keuken bevatten geen zware dingen. Daarnaast moet je je ook goed realiseren dat je popup geen schokbrekers heeft, dus op wegen met hobbels moet je je snelheid matigen. Het wegen van de kogeldruk voor het aankoppelen is ook verstandig, dit kan met een speciale disselweger of met een huishoudweegschaal en een balkje wat je tussen weegschaal en kogel zet.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
11 jaren 7 maanden geleden #23 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic trekauto
Oorspronkelijk geplaatst door: C. v.d. Hagen

Bedankt voor alle reacties. Inmiddels heeft de vouwwagenspecialist gebeld, de tip van de Mad hulpveren ook gegeven en verteld mijn idee mee te nemen om bij de verkoop van een vouwwagen/caravan ook naar de auto van de koper te kijken als het kampeermiddel er achter hangt.. Bedankt voor de snelle reactie!
We gaan toch ook naar een andere auto kijken, de Berlingo had het op niet al te steile hellingen (met name het valse plat) in Normandie en Bretagne vaak moeilijk: 60 km/uur in de 3e versnelling. Volgend jaar willen we naar een meer bergachtig gebied (Ardeche) en we vrezen dat de auto het daar niet gaat trekken, letterijk en figuurlijk.. De Seat Alhambra 1.8 en 2.0 op benzine kunnen veel bagage verstouwen en zijn getest als uitstekende trekauto's. Heeft iemand ervaring met deze modellen?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
11 jaren 7 maanden geleden #24 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Trekauto
Oorspronkelijk geplaatst door: Ferry

Wij doen het al jaren met een Volvo 940 Estate uit 1997.
Ook onze popup heeft de wielen meer naar achteren waardoor de kogeldruk op ongeveer 75 kg uit komt.
Voordelen: Er past verschrikkelijk veel in, automatische niveau-regeling dmv nivo-mat schokdempers, 135PK met 230 Nm bij 2300 toeren (dmv een MCB van 35 euro naar 165PK en 250 Nm), nog nooit een auto gehad die zo fijn rijdt (en ik heb er veel gehad), helling van 13% was geen probleem, oer-degelijk, goedkoop in aanschaf en met een youngtimer-verzekering all-risk voor 139,- per jaar.
Nadelen: 60,- MRB per maand.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden

PopUpClub.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Akkoord' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Ik accepteer het gebruik van cookies op deze site.

EU Cookie Directive Module Information