Moet ik nu een popup kopen ??

  • WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #1076 door WebMaster
Moet ik nu een popup kopen ?? werd gestart door WebMaster
Oorspronkelijk geplaatst door: Paul Felten

Goedemorgen allemaal,

Ik volgde een link vanaf de website van Stolwijk, die me helemaal niets zei. Just for curiosity.
En dus min of meer bij toeval belandde ik op jullie leuke, en naar snel bleek, tevens hoogst informatieve site.
Popup? Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord. Maar dat veranderde snel. En wel in zeer positieve zin.

En dat op een moment dat ik reeds min of meer besloten had nog dit jaar iets nieuws aan te schaffen van het merk Conway.
Ik hoop dat ik nu niemand al te zeer beledig, maar hun producten lijken me toch een "neefje" te zijn van de popup.
OK, een dak van tentdoek, maar dat lijkt me dan ook het enige echte verschil te zijn.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet helemaal een vreemde in "vouwwagenland". En ik hoop dat ik door het gebruik van deze laatste term wederom niet al te veel mensen beledig.
20 jaar geleden in 1989 kocht ik op de RAI in Amsterdam een Camplet Royal, die nog steeds gemaakt blijkt te worden.
Dat was toen een heel duur ding, en het summum van het summum. Nu niet meer natuurlijk.

Maar na 10 jaar heb ik hem weer weggedaan, omdat het ding me toch echt begon te irriteren. Gebrekkig slaapcomfort (ik ben lang en zwaar) om te beginnen, dunne oncomfortabele matrassen zonder enige ventilatie. Volledig opzetten duurt veel te lang. En dan reken ik tot aan het moment dat je bent "ingericht", en erbij kunt gaan zitten. En doorlopend "gekut" met de 12V elektriciteit wat betreft de koelkast en het simpele waterkraantje. En ik had aanvullend een 220->12 V transformator gekocht, waarmee ook altijd wat mis was.

Een paar jaar geleden ben ik toch weer gaan kamperen.
Wij (ikke, mijn vrouw, 2 jongens van nu 13 en 15) huurden een camper, met de intentie om er een te kopen, een nieuwe, als dat beviel. Het beviel niet, maar dat lag met name aan de kwaliteit van het gehuurde materiaal. Maar we waren eigenlijk knettergek om zelfs maar te overwegen een camper te willen kopen. Je geeft zomaar een ton uit, die je eigenlijk niet kunt missen, en dan krijg je daarvoor een ding terug met allerlei kwetsbare constructies aan boord om maar onder die 3.500 kg te blijven. En vervolgens ben je qua transportmogelijkheden op je bestemming volledig onthand, ook al heb je 4 fietsen bij je.

Exit camper dus. En een caravan heb ik mijn leven lang dood nog niet mee gezien willen worden. Maar ik wil wel comfortabel kamperen. Want ik word ook een jaartje ouder.
En mocht ik aan die behoefte twijfelen, we hebben dit jaar nog een keer "ouderwets" gekampeerd. Met goedkope tentjes van de Makro. Weg twijfels over mijn behoefte aan comfort.

En nu ben ik dan bezig met een vergelijkend warenonderzoek tussen de Engelse "folding camper" en de Amerikaanse Popup.

Er zijn wel meer overeenkomsten tussen de 2 productvormen.
Ze zijn om te beginnen allebei relatief duur. Zowel de basisprijs, als ook de erse extra's die je vaak meteen koopt.
Ze hebben allebei in Nederland maar 1 merk en tevens maar 1 leverancier, die nog vlak bij elkaar gevestigd zijn ook. En hierdoor beiden vrij ver van mijn woonplaats Delft. Te ver om in ieder geval gemakkelijk een beroep op garantie, onderhoud en service te kunnen doen. Je koopt iets bij die lui, en ze zien je nooit meer terug.
Wat betreft de Conway had ik daarom eerder al de fabrikant in Engeland benaderd met de vraag of ik een "continental" versie rechtstreeks bij hen kon kopen, en daar ook zelf ophalen. Het kan wel, maar verder doen ze gewoon moeilijk.
Maar daar zal ik jullie verder niet mee lastig vallen.
Dit betekent wel dat ik nu de procedures ken om zelf te importeren.

Dan heb ik na deze lange introductie en aanloop een aantal vragen voor jullie. Ik wil altijd graag goed beslagen ten ijs komen, want in de meeste branche, waaronder ook deze, vertrouw ik in basis geen enkele verkoper.

1.
De website van Stolwijk is bijzonder weinig informatief aangaande gedetailleerde productspecificaties, alsmede noodzakelijke en minder noodzakelijke accessoires.
Hij zal ongetwijfeld wel weten dat het merk tegenwoordig weer Coleman heet. Maar op de site is het nog steeds Fleetwood.
Zouden jullie Stolwijk als dealer adviseren? Gegeven dat er een alternatieve mogelijkheid in Duitsland is, waarover elders op jullie site redelijk enthousiast bericht wordt.
Nog een vraag? Kun je met hem over prijzen onderhandelen? Mede gegeven dat ik niets heb in te ruilen. In de autobranche kan dat altijd probleemloos. Blij zijn ze dan niet, maar ze doen het wel.

2.
Ik heb van de website van Coleman, door jullie link daarheen te volgen, een redelijk uitvoerige folder met hun 2009 producten gedownload. Slechts een beperkt deel daarvan is in Nederland / Europa verkrijgbaar, en dat zal wel zo blijven wegens andere uitrustingsvereisten in Europa.
Maar wat zijn die verschillen in uitrusting?
Gegeven dat op de website van Stolwijk vrijwel niets staat.

3.
Hoe zit het met de elektriciteit aan boord?
Zowel 220 als 12 aanwezig en beschikbaar?
Met een ingebouwde transformator?
Is er ook warm water mogelijk?
Hoe groot is de watertank?

4.
De website van de concurrent van Stolwijk in Polch heb ik ook gevonden. In de buurt van Koblenz, en die afstand beschouw ik als "te doen". Die website is zo mogelijk nog minder informatief als die van Stolwijk.
Is die concurrent volgens jullie nu wel of niet goedkoper dan Stolwijk? Daarover bevat jullie Forum tegenstrijdige berichten. Als ik tenminste goed gelezen heb.
Ik kan wel zien dat hij voor vrij veel geld een 2e hands Fleetwood E1 aanbiedt.

Hartelijke groeten, en alvast bij voorbaat dank voor enige reactie.
Als ik daadwerkelijk een Popup ga kopen, word ik lid van jullie hoogst elitaire genootschap.

Paul

PS Ik weet dat een popup zwaar is. Mijn trekkend voertuig is een Misubishi Pajero 4WD met een 3,2 liter dieselmotor. Wel een automaat. Maar dat zal toch wel lukken?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #1077 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic nog meer informatie....
Oorspronkelijk geplaatst door: Gabriel

Beste Paul,
Als eerste wil ik je wijzen op het feit dat ons 'elitaire genoodschap' ook open staat voor zoekende popuppers.:o
En als lid krijg je toegang tot het ledendeel waar nog een beetje meer informatie op staat dan je al gevonden hebt. :)
Pfoe en dan véél vragen. Ik zal m'n best eens doen. De waarschijnlijke reden dat de informatie uit Boxtel en Polch is blijven hangen bij oudere versie's is dat het erop lijkt dat de officiële import is gestopt. Althans dat zijn de laatste geluiden die bij de club zijn binnengekomen. Prijs-dealen zal in NL niet echt lukken, in Duitsland nu wel met de wagens die hij nog heeft staan - hij wil ervan af!
Qua uitrustingsverschillen is tegenwoordig het belangrijkste dat de wagens aan europese eisen worden aangepast; goedgekeurde dissel, as en oplooprem en aangepaste verlichting. Met een verhuistrafo wordt de 110 V powerbox gevoed. En verder proberen ze hier wat zaken als 'extra' te verkopen die over de plas standaard zijn (reservewiel, luifel).
Je Pajero zal de boel wel kunnen trekken (check kenteken) - de zwaarste die hier rondlopen hebben 1500 kg assen en een enkele 1700 kg (Bay-side) - de kogeldruk is vaak een groter probleem :( - een Amerikaan zet nl ca 10% van het wagengewicht op de kogel. Maar ik verwcht dat een Pajero wel een kg of 100 kan hebben dus dat zit ook wel goed. Met juiste belading is ook veel te doen.

Tot zover vast wat antwoorden.

Gabriël de Waal

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #1078 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Moet ik nu een popup kopen ??
Oorspronkelijk geplaatst door: Paul Felten

Bedankt Gabriel voor je bijzonder snelle reactie.

De trekkende Pajero zal het probleem niet zijn.
Bouwjaar 2006, eigen leeg gewicht 1990 kg.
De vaste 13-polige trekhaak, want die had ik ook nog niet bij deze wagen, heb ik een paar weken geleden alvast door de dealer laten monteren.

Het lijkt me straks wel een probleem te gaan worden, zowel voor de leden van deze club als ook voor mijzelf, als er straks nergens meer een bedrijf in West-Europa is die Coleman producten ondersteunt.
Die minimaal onderdelen kan importeren en leveren.
En af en toe zal er toch echt wat kapot gaan.

Als je de website van hun huidige importeur in Heerhugowaard bekijkt, gaat je hart ook niet sneller kloppen van enthousiasme. Die hebben alleen maar een verwijzing naar Stolwijk en Fleetwoord, waarbij je dan nog wel uitkomt op de Coleman website. Maar zonder verder aan deze activiteit te refereren.

Ik denk nog even na wat ik nu ga doen.
Die Duitsers hebben alleen E1 op voorraad, en ik wilde eigenlijk een E2 hebben.

Hartelijke groeten aan allemaal,

Paul Felten

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #1079 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Coleman producten
Oorspronkelijk geplaatst door: Paul Rustige

Beste Paul,

Mocht het aantal dealers in Europa minder worden dan hoeft het nog niet direct een probleem te zijn. De meeste PopUps zijn omgebouwd (tenzij als "huisraad" meegenomen), waardoor het onderstel as en dissel gewoon Europees zijn. Ook de verlichting is omgebouwd.

Ik hoorde laatst van een verwarmingsmonteur dat bijvoorbeeld de boiler in mijn Sun Valley een Italiaans produkt is. Ook de koelkast is in Europa te verkrijgen. Voor ruimte-besparing heb ik de boiler er trouwens uitgehaald. Voor 109 euro heb je een electrische Truma die veel lichter is (heb ik trouwens ook niet geklocht, want ik heb een waterkokertje ;)).

Enig probleem is als een staalkabel van het hefdak breekt. Dit gebeurt zelden en meestal als er iets tussenkomt of als de klem per ongeluk vastzit. De kabels zijn in NL te verkrijgen maar het er in zetten zal wel wat uitzoekwerk zijn.

Andere onderdelen zijn ook wel in de US te bestellen. Invoerrechten zijn best hoog. Hier ben ik achter gekomen nadat ik reflecterende zeiltjes voor boven de slaabcabines had besteld.

De E2 is een fraaie wagen. Wij hebben deze ook overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan omdat de bedden iets smaller zijn dan bijv. de Sun Valley. Onze drie kinderen liggen naast elkaar in de breedte.
Succes met de over- en afweging.

Groet, Paul

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.091 seconden

PopUpClub.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Akkoord' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Ik accepteer het gebruik van cookies op deze site.

EU Cookie Directive Module Information